Агентство. Вопрос.

  • Thread starter Thread starter tinien
  • Start date Start date
Вы интервью ищете или работу?
Конечно работу, но ведь интервью с работодателем - это самый важный шаг к получению работы. Так вот агенства выбивают мне интервью и дальше все зависит только от меня.
Фишка в том что если работодателю очень понравились ваши качества, непосредственно относящиеся к исполнению обязанностей, он зачастую готов закрыть глаза на остальные.
Да как сказать. Например кастомера могут полностью удовлетворить ваши технические навыки, но если с его точки зрения вы неудовлетворительно ответили на behavioral вопросы, то могут запросто отсеять. Ведь еще важны ваши коммуникационные навыки и умение справляться со сложными ситуациями внутри коллектива. У меня на последнем интервью треть вопросов была как раз на тему взаимоотношений. И вообще агенты советовали как можно тщательней готовиться именно к behavioral interview.
А агент может только по одёжке и как психолог вас пытаться оценить. И если вы не подходите под его клише, то он либо сам вас отсеет, либо не в лучшем свете охарактеризует перед работодателем. А тот уже вас не пригласит на разговор.
А какой смысл агенту характеризовать кандидата негативно, если агентство за каждую проданую голову получает откат от кастомера? Я разговаривал с агентами на эту тему и мне говорили, что часто бывает так, что кастомер требует, чтобы им агенство предоставило всего одного-два кандидата. Поэтому им прямой убыток характеризовать кандидата не в лучшем свете.
Вообще конечно многое зависит от того, какое вы впечатление произведете на агента. У меня почему-то получается с женщинами работать:) От мужчин-агентов ни слуху ни духу, а вот женщины работают - почти каждый день есть звонок с предложением той или иной позиции, CV мое рассылают,заранее предупреждают о появлении новых вакансий и т.п.
 
Справку из Минобороны к CV прикладывал? :squir:
 
Конечно! Сказали: "Как хорошо,что вы не служили! А то у служивых наступают необратимые изменения в мозгу от постоянного ношения пилотки":lol:
 
Наоборот совсем, от пилотки третий глаз открывается и мозг переходит на новый более крутой уровень. :db:
 
А какой смысл агенту характеризовать кандидата негативно, если агентство за каждую проданую голову получает откат от кастомера? Я разговаривал с агентами на эту тему и мне говорили, что часто бывает так, что кастомер требует, чтобы им агенство предоставило всего одного-два кандидата. Поэтому им прямой убыток характеризовать кандидата не в лучшем свете.
Имеется ввиду случай когда агент предоставляет работодателю несколько вариантов на выбор. Агент же, небось, не будет говорить «они все исключительно отличные, подойдёт любой», а опишет также и недостатки, чтобы работодатель мог сам сопоставить и что-то умозаключить. А что агенту останется записать в ваши недостатки если вы весь Beautiful, Intelligent, Talented, Cunning и Happy? Правильно — некий диагноз, который агент вам поставит но никогда вам о нём не скажет :).
Всё вышесказанное на правах гипотезы, естессно.
 
Имеется ввиду случай когда агент предоставляет работодателю несколько вариантов на выбор. Агент же, небось, не будет говорить «они все исключительно отличные, подойдёт любой», а опишет также и недостатки, чтобы работодатель мог сам сопоставить и что-то умозаключить. А что агенту останется записать в ваши недостатки если вы весь Beautiful, Intelligent, Talented, Cunning и Happy? Правильно — некий диагноз, который агент вам поставит но никогда вам о нём не скажет :).
Всё вышесказанное на правах гипотезы, естессно.

На практие работы с агентами в РФ (со стороны работодателя), они предлагают по одному сначала. И про каждого стараются говорить объективно, но явных минусов не говорят никогда. Что то вроде: "Вам есть вариант. Мужчина, 30 лет. Опыт работы по вашей специфике. Правда последние полгода работал в другой сфере. Но заинтересован."
Минусы же красиво старались завуалировать. Главное, чтобы взяли. :)
 
всем кто ищет работу советую пройти курсы бесплатные по джобхантингу 3хдневные, вот контакты:

tel. 09 309 6100 | fax. 09 306 6136
email. dwesterlund@chamber.co.nz

web. www.aucklandchamber.co.nz

Курсы идут каждые 2 недели, я был мне понравилось.
 
Найти работу через агентов можно, причем, как мне показалось, это самый быстрый вариант.
Речь об ИТ.

Мой личный список полезности.
Новоприбывающим, думаю, будет интересно

1) Potentia, Razzbri, RWA, RobertHalf - очень активно сотрудничали, давали кучу полезных советов и устроили несколько встреч с потенциальными работодателями
2) Radius, Talent International - общались средненько (о втором сложилось впечатление что в ИТ они ни в зуб ногой), отправляли моё резюме, предлагали позиции, но в итоге так и не удалось выйти на работодателей.
3) Hays, Beyond, Enterprise - ни разу не позвали на собеседование, отвечали редко.
4) Pinnacle / OCG - связались с моими референсами (еще до того как предложили что-то конкретное), завалили спамом с опросами и в итоге слились куда-то, на мои письма не отвечали, регулярно кто-то от них пишет задавая стандартные вопросы "сколько хотите получать? а точно ли у вас есть виза?" - благодаря их очередному спаму решил написать этот пост :) так что спасибо им.
 
Last edited:
3) Hays, Beyond, Enterprise - ни разу не позвали на собеседование, отвечали редко.
Только что буквально получил звонок от одного кадра из Hays, с которым мы пытались пробиться на один контракт ещё аж в декабре 2010. Он тогда в итоге замолк и всё. А щас первым делом иссвинился и хотел что-то ещё предложить, но пришлось тоже извиниться и сказать что поезд ушёл, интереса больше нет :).
 
Hays - плохая контора. У них практически нет реальных вакансий. Базу данных собирают да и только. Причем вычисляется это элементарно. Посылаешь CV на типа "срочную" вакансию, тебе через неделю после закрытия отвечают unsuccessful ,потом на следующий день эта же вакансия с новым номером появлется на TradeMe. Любые попытки переговоров заканчиваются тем, что мы вам перезвоним. Так что 90% их вакансий высосаны из пальца.
 
Мой личный список полезности.
Новоприбывающим, думаю, будет интересно

По поводу Potentia - абсолютно согласен. Лучшее агенство из местных. И интервью выбивали регулярно и очень приятно с ними было общаться. Talent действительно в ИТ ни бум-бум, но интервью тоже выбивали исправно =)
Pinnacle запомнились тем, что форвардили мое CV работодателям непосредственно после моего follow-up call (без очных интервью). Результат отрицательный.
Hudson ICT неплохие товарисчи.
А вот Радиусу присуждаю специальный приз за то, что они откровенно взбесили меня "жестким" очным собеседованием. Сначала один рекрутер решил, что я не знаю Аксесс из-за того, что я развил полемику вокруг корректности его вопросов по бумажке. А потом другая рекрутерша стала учить меня, как проходить интервью - по ее мнению главным является четко отвечать на вопросы, не давая развернутых ответов (?!) Ее практики я применять не стал и не пожалел ничуть.
Hays, Beyond = time-wasters.
Для тех, кто в Чече - порекомендую еще Farrow Jamieson. Очень хорошо общались по телефону, устроили собеседование, но я принял оффер в Окленде.

P.S. Работу нашел напрямую.
 
Last edited:
У меня на последнем интервью треть вопросов была как раз на тему взаимоотношений. И вообще агенты советовали как можно тщательней готовиться именно к behavioral interview.

Вот нашел список примерных behavioral вопросов:
The Job Interview Database Questions

Где-то читал, что на каждый надо отвечать минимум минут пять... Неужели правда?
 
Вот нашел список примерных behavioral вопросов:
The Job Interview Database Questions

Где-то читал, что на каждый надо отвечать минимум минут пять... Неужели правда?
На эти вопросы отвечают по принципу STAR:
Situation Use: specific details about a situation or task.
Task: Tell what led to the situation or task?
Action Taken: Discuss what you did and who was involved?
Result: or outcome Communicate the outcome?

Где-то 3-5 минут занимает, чтобы ответить. Но таких вопросов не больше чем 3 за интервью. Да и не на всех интервью такое спрашивают.
 
Кстати, меня тут агентство перед одним интервью снабдило парой весьма полезных документов с типасми для интервью с работодателем. Может кому-нить пригодится. Я прочитала с большим интересом и для каждого из возможных вопросов, конечно, не придумала речь, но приготовила конкретные ситуации из опыта, что бы не мычать на собеседовании судорожно выискивая подходящий момент из прошлой жизни :)

Упс. Вордовский файл загрузить не удалось, так что выложу текстом.

[h=3]Examples of Behavioural Based Interview Questions[/h]
The following generic competencies will appear on most selection criteria. Some sample questions have been provided for each one.


CUSTOMER FOCUS: The ability to anticipate and influence customer needs and wants, and strive to provide products and services that meet their short/medium and long term needs.


  • Can you give an example of a change you have initiated in the last 12 months to improve customer service in your work area?
Describe the situation?
What action did you take?
What was the result?
What would you do differently next time?


  • Can you give an example of a difficult decision you have had to make relating to customer service?
Describe the situation?
What did you do?
What was the result?


  • What impact have you had on the way your customers perceive the services of your business unit/work area?
Can you describe how you did this?
What customer service principles and techniques did you use?
How did you implement them in this situation?


  • Can you describe a situation where you had to confront a difficult issue with a customer and you were not happy with the way you handled it?
What was the situation?
What would you do differently next time?


LEADERSHIP: The ability to create a shared understanding of requirements in the work environment and through influence, enable team members to fully contribute to team and corporate goals.


  • Describe a specific situation that best demonstrates your ability to effectively develop and lead a team?
What did you do?
What difficulties did you encounter and how did you overcome these?
How did you measure the success of the team?


  • Tell me about a time when you had to manage a conflict between individual and team needs/aspirations and how you went about obtaining cooperation from?
Did you have any formal authority?
What did you do?
What was the response?


  • What is an example of a difficult one to one meeting you have had with a team member?
Describe the situation?
How did you handle it?
What was the end result?
What would you do differently next time?


  • Can you describe a specific situation where you were the member of a team and had to take the lead to ensure results were achieved?


  • Have you ever had to lead a team of people from different work areas (cross-functional) as part of a project, even if the staff did not formally report to you?
What did you do to get what you wanted from the group?
What were the achievements and disappointments?


TEAM WORK: The motivation and ability to effectively contribute to the establishment, maintenance and success of work teams, focused on achieving individual, team and organisational goals.


  • Describe a situation that best demonstrates your approach to working as part of a team?
What did you do?
How did you address differences or issues that arose in the team?


  • We’ve all had to work with someone who is very difficult to get along with. Give me an example of when this has happened to you?
Why was that person difficult?
How did you manage the relationship?
How did you influence the person’s approach?


  • Describe how you have contributed to planning the team’s work requirements and how that was translated to your individual performance?
What have you done to assess work priorities?
How have you raised improvement suggestions for the work area?


  • Have you ever made a decision that impacted on other members of your team?
What was the situation?
How did you communicate this to team members?
What was the outcome?


CONTINUOUS IMPROVEMENT & INITIATIVE: A proactive approach applied to the identification, analysis and exploration of opportunities that have the potential to improve the outcomes and performance of a specific work area or the organisation.


  • Can you think of some projects or ideas (not necessarily your own) that were sold, implemented successfully, primarily due to your efforts?
What was your role?
What was the outcome?


  • What changes have you tried to implement in your area of responsibility?
What have you done to get them underway?


  • Describe a situation in which you found your results were not within budget or up to the organisation’s expectations.
What did you do to rectify the matter?


  • Give me some examples of when you have done more than required in your job?
How did you identify the need for this?
What specific strategies did you develop?
What was the result?


  • Can you think of a situation you had to handle in which previous solutions didn’t work?
What did you do to handle it?


  • Can you think of a change in your work area that your peers would recognise as resulting principally from an innovation you developed?


  • What kinds of problems have you recently been called upon to solve?
Tell me about your contribution to solving them?


  • How much opportunity for innovation and imagination is there in your present position?
Why?


  • Tell me about a new policy or new idea you recently implemented which was considerably different from the standard approach?
What was the idea?
What approach did you take to get others to go along with it?
What was the result?

COMMUNICATION & INTERPERSONAL SKILLS: The ability to effectively transfer ideas, concepts and information. The ability to create, maintain and enhance relationships with clients and staff in order to achieve work goals.


  • What kinds of written material have you developed? Can you give me some examples? (follow up one example)
How did you approach it?
Tell me about the content and the results that it achieved?


  • What different approaches do you use in relating to different people?
How do you know you are getting your point across?


  • What are some of the more complicated kinds of ideas/concepts you have had to explain?


  • Have you ever done any public or group speaking? Examples?
How did you prepare?
Were you nervous and how did you deal with this?
What were your objectives?
Were you successful?
What format did you use?
What were some of the questions you were asked?
Did you have to side step any questions?
What kind of feedback did you get?
Can you give me another example?


  • Sometimes a colleague or customer will waste your time at work.
Tell me about a similar situation and how you handled it?
What did you do?
What was the result?


  • Describe a situation with someone at work that in hindsight you would have dealt differently?
What did you do?
What happened?


  • Describe your most recent discussion with a team member who was having or causing problems?
How did you get involved?
How did it turn out?


  • How have you related a decision to stakeholders knowing that the outcome was likely to receive little support or potentially be criticised?
How did that make you feel?
 
[h=2]EFFECTIVE INTERVIEWS[/h] [FONT=&quot]The time you spend at a job interview will ultimately affect your career long term. It is important that you are prepared and do the best you can because, no matter what your career has been previously or what you are seeking, the interview remains the deciding factor of how successful you will be. These tips will help arm you with valuable information on how to conduct yourself before, during and after interviews with prospective employers.[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]If you have been called for an interview there is no reason not to get the job! Your CV obviously appeals, and now you have to sell yourself in person. By the end of the interview you should have shown your strengths, your skill set, your experience (never assume the interviewer has actually read the CV - make sure they understand you and that you have demonstrated how relevant your experience is to the job). You should also leave the interview feeling confident that you know enough about the job, company and interviewer to be able to make an informed decision about the position. [/FONT][FONT=&quot]Preparation is the key to all successful interviews.[/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[h=3]Before your Interview:[/h] · [FONT=&quot]The Date/Time/Address of the interview [/FONT]
· [FONT=&quot]The correct name and title of all the people you will meet[/FONT]
· [FONT=&quot]Research the company (your consultant will be able to fill in some detail, but always try the internet, recent industry magazines, or the local paper)[/FONT]
· [FONT=&quot]Have a detailed understanding of your current role and ensure you are aware of all the information the company has about you[/FONT]
· [FONT=&quot]Have questions for the employer prepared (Interviews are also your opportunity to gain a good understanding of the role and the company and whether this is a good career move)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]Prepare a list of 8 – 10 personal selling points[/FONT]
· [FONT=&quot]Prepare answers to typical questions (see examples below)[/FONT]
· [FONT=&quot]Revise your CV / Application Form / Job Specification[/FONT]
· [FONT=&quot]Research the Interviewer / Interview Format (where possible)[/FONT]
[h=1][/h]
[h=1]Your Selling Points - Things to remember:[/h] [FONT=&quot] [/FONT]
· [FONT=&quot]Strengths[/FONT]
· [FONT=&quot]Weaknesses[/FONT]
· [FONT=&quot]Qualifications[/FONT]
· [FONT=&quot]Achievements[/FONT]
· [FONT=&quot]Skills[/FONT]
· [FONT=&quot]Challenges Overcome[/FONT]
· [FONT=&quot]Experience[/FONT]
· [FONT=&quot]Interests[/FONT]
· [FONT=&quot]Relate everything to the job on offer[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Likely Interview Questions:[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
· [FONT=&quot]What interests you about this role/company? [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]What benefits can you bring to our organisation?[/FONT]
· [FONT=&quot]What is your career plan for, say, 5 years from now?[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]What type of environment do you work best in?[/FONT]
· [FONT=&quot]What has been your proudest achievement?[/FONT]
· [FONT=&quot]What do your colleagues think of you?[/FONT]
· [FONT=&quot]What have you enjoyed about your previous roles?[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]What are your weaknesses? How have you overcome these? [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]Are you prepared to relocate or travel within this role?[/FONT]
· [FONT=&quot]What are you interests outside of work?[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[h=1]Day of the Interview:[/h] [FONT=&quot] [/FONT]
· [FONT=&quot]Arrive 10 minutes early (be careful of much earlier as too much time may increase your nerves) [/FONT]
· [FONT=&quot]Remember that the interview begins the moment you come into contact with ANYONE from the organization (beware of comments made anywhere on the premises as you never know who is listening)[/FONT]
· [FONT=&quot]Walk in assertively, but not aggressively[/FONT]
· [FONT=&quot]Use Christian names, or use the interviewer’s name continuously during the interview[/FONT]
· [FONT=&quot]Remember that 85% of communication is non-verbal - keep your expressions open such as your posture, gestures, eye contact, smile, tone of voice, touch. For instance continuous nodders come across as having a “yeh, yeh, yeh, whatever” attitude, whereas the odd appropriate / acknowledging nod is quite helpful to illustrate that you understand what they are saying [/FONT]
· [FONT=&quot]Maintain eye contact most of the time - anymore than that and you look like you are eyeballing - any less than that and you appear meek [/FONT]
· [FONT=&quot]Try to match your voice level and tone with the interviewers (if they are speaking softly try not to come out with a booming voice)[/FONT]
· [FONT=&quot]Be brief and to the point (it is extremely common to talk too much in an interview)[/FONT]
· [FONT=&quot]Be positive (do not moan about your present job)[/FONT]
· [FONT=&quot]Be frank and honest [/FONT]
· [FONT=&quot]Let the interviewer control the interview (many interviewers can be more nervous then you and are inexperienced in interviewing)[/FONT]
· [FONT=&quot]Don’t interrupt, but keep in mind that there are roughly 8-10 facts that you need to get across about yourself.[/FONT]
· [FONT=&quot]Never argue at an interview – no matter what![/FONT]
· [FONT=&quot]Leave as assertively as you entered and remember to thank the interviewer for their time[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]An employer will be looking for more than your ability to do the role (your fit with the organisation and your overall presentation will be a factor in your success)[/FONT]
· [FONT=&quot]Personal appearance – always wear a suit, even if the company has a dress down policy[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]Be Enthusiastic (get a good nights sleep before the meeting)![/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]Do not ask about salary levels in the first interview. This gives the impression that money is the only motivating factor. Also, it gives us more flexibility to negotiate on your behalf[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
· [FONT=&quot]REMEMBER TO SWITCH OFF YOUR MOBILE PHONE BEFORE THE INTERVIEW.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[h=3]And remember …[/h] [FONT=&quot] [/FONT]
“If you always do what you’ve always done, you’ll always get what you’ve always got. If you want different results next time, do something differently!!”
[FONT=&quot] [/FONT]​
Jot down what you could do better next time…​
 
Back
Top